KUCHNIA ŻYWIENIE I ZDROWIE

Dlaczego chorego dziecka nie powinno się przyprowadzać do żłobka?

 

Od dziś rozpoczynamy prezentację informacji na temat układu odpornościowego oraz najczęściej występujących chorób u małych dzieci. Co tydzień ukazywać się będzie kolejna część cyklu, w którego skład wchodzić będą zagadnienia dotyczące:

  • odporności małego dziecka,
  • gorączki i rozwoju zakażenia bakteryjnego jako konsekwencji infekcji wirusowej
  • najczęstszych chorób układu oddechowego i pokarmowego
  • różyczki i odry
  • ospy wietrznej i zakażeń wywołanych wirusem opryszczki zwykłej
  • gorączki trzydniowej i choroby bostońskiej
  • mononukleozy zakaźnej i płonicy
  • róży i krztuśca
  • świnki i rumienia zakaźnego
  • odpowiedzi na pytanie przewodnie cyklu: dlaczego chorego dziecka nie powinno się przyprowadzać do żłobka?

 

1.

Układy narządów, m.in. system odpornościowy i układ oddechowy, małego dziecka są niedojrzałe, przez co gorzej radzą sobie ze wszelkimi obciążeniami. Zdolność zwalczania infekcji przez układ immunologiczny dziecka można porównać do zdolności do biegu u biegacza. Na początku krótkie dystanse wywołują wyczerpanie, ale wraz z kolejnymi treningami możliwości organizmu do odbycia dłuższych biegów są większe, aż biegacz będzie w stanie przebiec maraton. Tak też jest z układem odpornościowym dziecka. Na początku nawet przeziębienie może mieć ciężki przebieg, a dziecko nieustannie choruje. Wraz z treningiem układu immunologicznego- kolejne kontakty z czynnikiem infekcyjnym, odporność wzrasta, układ odpornościowy dojrzewa, a dziecko choruje coraz rzadziej i coraz łagodniej. W tym czasie jednak u dziecka choroby mogą rozwijać się znaczenie szybciej, a ich przebieg może być poważniejszy niż u dorosłych (u dzieci wywołać poważną infekcję może ten sam czynnik, który u dorosłych może nie dawać żadnych objawów). Dlatego należy pamiętać, że dziecko to nie osoba dorosła i nawet zwykły katar może zakończyć się pobytem w szpitalu jeśli leczenie nie będzie odpowiednie.

Powszechnym zjawiskiem jest posyłanie dzieci z objawami sugerującymi przeziębienie do żłobków i przedszkoli bez konsultacji z lekarzem. Niestety wielu rodziców nie jest świadomych, że objawy przypominające „niewinną” grypę mogą być początkiem choroby zakaźnej lub innej poważnej dolegliwości. Ponadto choroby wirusowe, które stanowią większość zachorowań, w niekorzystnych warunkach, mogą przejść w zakażenie bakteryjne i organizm małego dziecka musi wtedy zwalczyć w krótkim czasie, a niejednokrotnie jedno czasowo, kilkoro „intruzów”. Trzeba również pamiętać, że dziecko, które nie ma wszystkich objawów zapalenia płuc, niekoniecznie go na pewno nie ma, gdyż każdy chory może manifestować inne objawy tej samej infekcji. Kolejnym istotnym faktem jest to, że po okresie choroby dziecko szybko wraca do żłobka lub przedszkola, będąc jeszcze osłabione, czyli bardziej podatne na kolejne infekcje. W momencie gdy dziecko po chorobie skontaktuje się z kolegą, który jest „przeziębiony” może ponownie zachorować, wydłużając w ten sposób czas swojej rekonwalescencji w domu, często wbrew wcześniejszym założeniom rodziców.

W cyklu zaprezentowano opis najczęściej występujących u dzieci chorób, który może uświadomić różnorodność chorób przebiegającymi z podobnymi objawami oraz konsekwencji jakie może nieść za sobą nieleczenie infekcji u dzieci.

 

Odporność małego dziecka

Kontaktu organizmu z obcą dla ustroju, potencjalnie chorobotwórczą, cząsteczką inicjuje odpowiedz układu odpornościowego i prowadzi do wytworzenia pamięci immunologicznej, dzięki czemu kolejny kontakt z takim samym antygenem wywołuje szybszą, sprawniejszą i silniejszą reakcję obronną organizmu. Układ odpornościowy człowieka przez okres żłobkowo-przedszkolno-szkolny dojrzewa. W pierwszych miesiącach w żłobku dziecko często choruje, ale po wielu ekspozycjach i walce z drobnoustrojami, organizm wytwarza pamięć immunologiczną, w konsekwencji uzyskując względną odporność na zakażenie (zwalcza je szybko, czasem niezauważalnie dla otoczenia lub pod postacią łagodnie przebiegającej infekcji). Pełną odporność dzieci uzyskują dopiero około 9-11 roku życia.

 

Tematem kolejnej części będzie gorączka i rozwój zakażenia bakteryjnego jako konsekwencja infekcji wirusowej.


2.Gorączka

Gorączkę u dzieci określa się jako temperaturę mierzoną w odbycie przekraczającą 380C (temperatura mierzona w odbycie jest o 0,50C wyższa niż pod pachą). Pomiar temperatury za pomocą termometru elektronicznego w uchu lub przy pomocy przyłożenia do skroni są szybkie, ale różnice w pomiarach mogą wynosić nawet 10C, dlatego, aby zminimalizować błąd pomiaru, zaleca się kilkukrotny odczyt temperatury. Gorączka u dzieci jest zazwyczaj skutkiem:

  • zakażenia wirusowego(rzadziej bakteryjnego) układu oddechowego, pokarmowego lub moczowego
  • choroby zakaźnej wieku dziecięcego
  • szczepienia ochronnego
  • dużych urazów i oparzeń

Rzadkimi przyczynami gorączki są:

  • zakażenie układu nerwowego lub kostnego
  • odwodnienie znacznego stopnia
  • nowotwór
  • schorzenia o charakterze autoimunnologicznym, np. nieswoiste zapalenie jelit
  • schorzenia endokrynologiczne

U małych dzieci gorączka jest jednym z objawów choroby. Ze względu na niedojrzały, a przez to niestabilny jeszcze układ termoregulacji wysokość gorączki nie musi świadczyć o ciężkości procesu chorobowego, a poważne zakażenia mogą nie wywoływać gorączki. Stąd zmniejszona aktywność, upośledzone łaknienie, zmiany koloru skóry oraz osłabiona reakcje na bodźce mają większe znaczenie w przewidywaniu poważnego zakażenia  niż wysokość ciepłoty ciała. Należy pamiętać, że gorączka zwiększa zapotrzebowanie na tlen i płyny. Dlatego istotnym jest podawanie dodatkowych płynów, nieubieranie zbyt ciepło dziecka, nawilżanie powietrza. Należy unikać gwałtownych zmian ciepłoty ciała. Gdy po spadu temperatury dziecko nadal jest senne i apatyczne może to być objawem poważnej infekcji.

 

 

Rozwój zakażenia bakteryjnego jako konsekwencja infekcji wirusowej

Pierwotną przyczyną zakażenia dróg oddechowych są głównie wirusy. W zależności od typu wirusa zakażenie może być samoograniczające się do nosogardzieli(katar i zapalenie gardła) lub rozprzestrzeniającego się na m.in. jamę ucha środkowego, jamę zatok, krtań, tchawicę oskrzela, płuca, któremu sprzyja obniżenie odporności np. w wyniku przegrania, przemarznięcia czy niewyspania. Zakażenie wirusowe tym samym  czynnikiem chorobotwórczym będzie inaczej przebiegało u różnych osób, w zależności od wieku, stanu układu immunologicznego. Zakażenie wirusowe w niesprzyjających okolicznościach może „torować” drogę zakażeniom bakteryjnym. Patofizjologiczne fazy zapalenia od pierwotnego zakażenia wirusowego po wtórne (będące następstwem zakażenia wirusowego) zakażenie bakteryjne przedstawia poniższy rysunek.

gor

3.Najczęstsze choroby układu oddechowego i pokarmowego

 

 Ostry wirusowy nieżyt nosa = przeziębienie

Objawy:

  • obfita, wodnista wydzielina i upośledzenie drożności nosa
  • brak objawów ogólnych lub niewielkie ich nasilenie (nieznaczne podwyższenie ciepłoty ciała, złe samopoczucie)
  • kichanie, pokasływanie
  • powiększenie węzłów chłonnych podżuchwowych i szyjnych

 

Ostre zapalenie ucha środkowego

Objawy:

  • ostry, pulsujący ból ucha
  • gorączka
  • czasami upośledzenie słuchu
  • ból głowy
  • powiększenie węzłów chłonnych

 

Zapalenie ucha zewnętrznego

Objawy:

  • bolesność uciskowa oraz zaczerwienienie i obrzęk przewodu słuchowego zewnętrznego

 

Ostre wirusowe zapalenie gardła

Objawy:

  • ostry nieżyt nosa
  • uczucie ogólnego rozbicia
  • ból gardła, głowy, mięśni
  • uczucie pieczenia i drapania w gardle
  • umiarkowana gorączka (do 38,50C)
  • suchy kaszel, chrypka

Bakteryjne zapalenie gardła – angina

Objawy:

  • nagłe wystąpienie silnego bólu gardła
  • wysoka gorączka
  • utrudnione połykanie
  • wymioty, bóle brzucha i głowy
  • brak objawów nieżytowych (kataru, „zatkanego nosa”)

 

Ostre podgłośniowe zapalenie krtani

Objawy:

  • świst krtaniowy, pojawiający się nagle, najczęściej w nocy
  • suchy, „szczekający” kaszel z dusznością wdechową
  • objawy poprzedzone różnie nasilonymi objawami nieżytu nosa lub gardła
  • charakterystyczne jest to, że głos dziecka jest ochrypły w spokoju, a w czasie krzyku lub płaczu staje się dźwięczny i czysty; stan dziecka po ekspozycji na zimne powietrze szybko się poprawia.

W Polsce najczęściej występuje w okresie jesienno-zimowym. Współistnienie alergii oraz nadmierne odżywienie sprzyja wystąpieniu choroby.

 

Zapalenie nagłośni

Spowodowane Heamophilus Influenzae (Hib) jest chorobą dość wysokiej śmiertelności ze względu na ostry przebieg choroby i gwałtowne narastanie duszności. Choroba ta wymaga natychmiastowej konsultacji lekarskiej (transport w pozycji siedzącej ze względu na zagrożenie zatrzymania oddechu).

Objawy:

  • gorączka powyżej 390C
  • ból przy połykaniu, ślinotok
  • narastająca duszność wdechowa ze stridorem (świst krtaniowy) przy niezmienionym głosie lub głosie „baranim”
  • objawy szybko się nasilają, stan ogólny pogarsza się
  • ekspozycja na chłodne powietrze nie przynosi poprawy

 

Zapalenie tchawicy:

W łagodniejszej postaci dominuje nieżyt nosa, przekrwienie błon śluzowych gardła. Później dołącza się kaszel oraz ból zlokalizowany za mostkiem.

 

Zapalenie oskrzeli

Ostre zapalenie oskrzeli należy podejrzewać, gdy u dziecka z objawami zapalenia górnych dróg oddechowych pojawia się kaszel, trudności w oddychaniu (im młodsze dziecko tym trudności w oddychaniu są zazwyczaj większe), świsty i furczenia podczas oddychania.

 

Zapalenie oskrzelików

Chorobę zazwyczaj wywołuje wirus RSV. Najczęściej wymaga ona leczenia sszpitalnego.

Objawy:

  • brak gorączki lub stan podgorączkowym
  • po 1-3 dniach nieżytu nosa i gardła nagle rozwija się niewydolność oddechowa
  • męczący, krztuścowy kaszel
  • przyspieszone tętno i oddechowego, postękiwanie, świszczący oddechowego, zaciągania klatki piersiowej,
  • osłabienie, bladość, sinica
  • niepokój dziecka,
  • bezdechy

 

Zapalenie płuc

Ze względu na „niedojrzałość” układu oddechowego, dziecko do 5 roku życia jest najbardziej narażone na rozwinięcie się zapalenia płuc.

Objawy:

  • utrzymująca się gorączka
  • zwiększona liczba oddechów
  • zmiany osłuchowe
  • poruszanie skrzydełkami nosa
  • stękanie wydechowe

 

Grypa

Okres wylęgania jest krótki – 1-3 dni, a początek choroby jest gwałtowny – bardzo wysoka gorączka, dreszcze, bóle mięśni, stawów, bóle głowy, złe samopoczucie, drapanie w gardle, suchy kaszel, przekrwienie gardła i spojówek, łzawienie.

U młodszych dzieci grypa może zostać powikłane przez:

  • zapalenie płuc wywołane wirusem grypy
  • wtórne bakteryjne zapalenie płuc
  • zapalenie mięśnia sercowego
  • zapalenie rdzenia kręgowego

 

Zakażenie wirusem ROTA i inne ostre biegunki infekcyjne

Wirus ROTA jest najczęstszą przyczyną biegunek u małych dzieci. Źródłem zakażenia jest chory człowiek, zakażenie następuje drogą pokarmową lub kropelkową. Wzrost liczby zachorowań notuje się w okresie jesienno-zimowym. Okres wylęgania wynosi 1-3 dni.

Objawy:

  • Zwiększenie częstości wypróżnień(nawet dwukrotnie)
  • Zmiana charakteru stolców (są wodniste lub półpłynne)
  • Domiesza śluzu, krwi lub ropy w stolcu
  • Kurczowy ból brzucha
  • Nudności, wymioty

W przebiegu ostrych biegunek może dojść do bardzo szybkiego odwodnienia u dziecka oraz powstania zaburzeń wodno-elektrolitowych i zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej, które mogą stanowić zagrożenie życia. Niepojące jest zmniejszenie elastyczności błon śluzowych i skóry, zwiększone pragnienie, trudności w połykaniu, zaburzenia ciepłoty ciała, zmniejszone wydzielanie potu, łez i moczu. Oddanie biegunowego stolca lub wystąpienie wymiotów wymaga każdorazowo uzupełnienia płynów w ilości 5-10 ml/kg masy ciała. Innych bardzo groźnych powikłań biegunki infekcyjnej jest sepsa, którą wywołują bakterie przedostające się przez uszkodzoną barierę jelitową do krwi. Po ustąpieniu biegunki infekcyjnej musi minąć kilka tygodni a nawet miesięcy zanim funkcjonowanie układu pokarmowego wróci do normy. Zazwyczaj biegunka infekcyjne ustępuje samoistnie w ciągu 5-7 dni, a wymioty towarzyszące utrzymują się zwykle przez 1-2 dni.

 

Tematami kolejnej części będą różyczka i odra.

 

ŻYWIENIE

Przedszkole prowadzi własną kuchnię, która do przygotowania posiłków używa zdrowych i naturalnych produktów, przypraw i ziół, posiłki są zrównoważone, skomponowane ze wszystkich smaków, dzięki czemu pozytywnie wpływają na zdrowie dzieci.

Rodzice napotykają dzisiaj na wiele problemów zdrowotnych u swoich dzieci, jest wiele chorób z którymi borykają się na co dzień. Mamy tutaj wielkie zadanie do wykonania, nie wystarczy być rodzicem troskliwym, trzeba być przede wszystkim rodzicem odpowiedzialnym, uważnym i świadomym. Jeżeli będziemy żyć zgodnie z naturą, jeżeli będziemy szanować Porządek, będziemy w stosunku do niego zdyscyplinowani, wtedy będziemy mieć w życiu równowagę a co za tym idzie będziemy wolni i niezależni.

Do prawidłowego funkcjonowania niezbędne są nam trzy warunki: po pierwsze ciało musi być dogrzane – ochrona przed zimnem, po drugie musi być właściwe krążenie energii i płynów – czyli ruch, a po trzecie odpowiedni posiłek – czyli „paliwo”. Wszystkie te warunki powinniśmy realizować w odniesieniu do klimatu, kondycji, naszych skłonności i przyzwyczajeń kulinarnych.

Nasz klimat jest nie tylko umiarkowany ale po prostu chłodny – krótkie lato, mało słońca, jesienne i wiosenne słoty, mroźne zimy. Ważne jest więc to, że nawet wtedy, gdy jest ciepło, nie powinniśmy się wychładzać, lecz dbać o równowagę, z jednoczesnym gromadzeniem energii na zimne miesiące.

Większość dolegliwości naszych i naszych dzieci pojawia się za przyczyną błędów żywieniowych, przemarzania, stresu, silnych emocji, które w dużej mierze wpływają na brak odporności. Bez usunięcia prawdziwej przyczyny przechodzą w stan chroniczny na przykład; alergię, astmę, atopowe zapalenie skóry(AZS), ADHD, autyzm, agresję, chroniczne katary, kaszle, przeziębienia, bóle jelitowe, niestrawności, zapalenie płuc, cukrzycę.

Potrzebna nam jest przede wszystkim dyscyplina żywieniowa.

Dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym podstawą żywienia powinny być ciepłe posiłki, i ciepłe napoje; zupy, duszeniny, potrawy gotowane mięsno – warzywne i warzywne, wszystko zrównoważone i przyprawione.

Najbardziej odpowiednie dla dzieci są mięsa; wołowina, cielęcina, jagnięcina, indyk, gęsina, ryba (ale nie za często),

Poza tym; masło, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, miód, jaja, mleko kozie, sery kozie, owcze, zboża i kasze

Napoje to; herbaty z ziół, kawa zbożowa z przyprawami słodzona miodem, kompoty gotowane z sezonowych owoców z dodatkiem imbiru i miodu.

Ograniczyć należy wszystkie produkty, które wychładzają dzieci wszystko co jest kwaśne, surowe, zimne; owoce, soki, surówki, lody, jogurty krowie, kefiry, cukier, słodycze, wędliny.

Zdrowie dzieci jest w dużej mierze zależne od tego co jedzą, jeżeli będziemy tego świadomi i zarówno w przedszkolu jak i w domu będziemy zwracać uwagę na to co jedzą dzieci, jeżeli będziemy przygotowywać odpowiednie, zrównoważone posiłki polepszymy ich kondycje i odporność, bo każda choroba to brak równowagi w organizmie.

PRZYPRAWY

Przyprawy są niezbędne nie tylko dlatego, że nadają smak, budują właściwy bukiet smakowo – zapachowy, ale wnoszą ogrom składników witaminowych i mineralnych. Mają nieocenione walory lecznicze, poprawiają trawienie, pobudzają krążenie, działają antyseptycznie, antyzawałowo, antynowotworowo, przeciwzapalnie, wiatropędnie, przeciwwirusowo, wykrztuśnie, wspomagają odporność, mają działanie przeciwbólowe, co jest od wieków znaną, a obecnie zapomnianą tajemnicą.

ŚNIADANIE

Zupa śniadaniowa

Do ok. 1,5 litra wrzącej wody dodać:

  • szczyptę kurkumy,
  • 2 łyżki kaszy jaglanej,
  • 3 łyżki płatków owsianych,
  • imbiru na końcu łyżeczki,
  • sól do smaku.

Gotować ok. 30 minut.

Następnie dodać:

  • łyżeczkę soku z cytryny lub utarte jabłko,
  • wrzącą wodę, jeśli trzeba uzupełnić ilość zupy,
  • 5 pokrojonych orzechów włoskich,
  • łyżeczkę rodzynek.

Następnie gotować około 10 minut.

Na koniec dodać masło i miód do smaku i gotować jeszcze przez 1 minutę.

ŻYCZYMY SMACZNEGO!!!

Zupa śniadaniowa

OBIAD

Mięso wołowe duszone z jarzynami

Zupa_z_dyni

Barszcz_ukraiński

Rosół na jesienne smutki

PODWIECZOREK

Piernik_Babci_Myszki

Babka_czekoladowa

Ciasto_z_jabłkami

Placek_marchewkowy

NAPOJE

Kawa

Do litra wrzątku wsypujemy:

  • 4 łyżeczki kawy zbożowej (dla dzieci) lub kawy naturalnej (dla dorosłych),
  • szczyptę cynamonu,
  • szczyptę kardamonu,
  • oraz szczyptę imbiru.

Następnie gotujemy jeszcze przez 3 minuty. Można dosłodzić miodem.

Herbata

Do wrzątku wsypujemy kolejno:

  • tymianek
  • lukrecję,
  • anyż,
  • cynamon,
  • kardamon,
  • oraz imbir.

NASZE PRZEDSZKOLE

Wspieramy samodzielny rozwój dziecka – młodego człowieka – w przeznaczonym na ten cel czasie i dajemy mu możliwość podźwignięcia się ku większym rzeczom.

         

KONTAKT